sâmbătă, 9 februarie 2008

Descântece şi tămăduiri


Nici nu ştii cum să te mai îmbraci! O dată ce ţi-a intrat frigul în oase şi, dacă ai vechime în vârstă şi pagini multe la fişa medicală, eşti un om făcut!
Făcut, da... cu o răceală! Aşa a păţit un vecin de-al meu. Asta şi pentru că era berica prea rece şi, consumată în parc la o partidă cu soare, împreună cu alţi tablagii de renume din zonă, a luat o găleată de răceală, ca să aibă un timp. Soţia lui, Aneta, s-a îngrijorat foarte mult când l-a văzut în prag, cu nasul cât un gogoşar şi ochii lăcrimoşi, crezând că i se trage de la faptul că nu a băut suficientă berică. Bietul de el, abia mai fâsâia! Aneta l-a înşfăcat, l-a târât până la baie, unde l-a dezbrăcat şi l-a băgat în cadă, în apă cât mai caldă, l-a lăsat la încălzit până la temperatura de coacere la roşu. Fănel, răcitul, a început să respire mai bine şi, după ce şi-a mai revenit, a ieşit din cadă şi a cerut o berică, pentru că-i era prea cald.
Descântece. E, aici şi-a băgat cineva coada, pentru că Aneta a început să-l descânte şi să-i ureze de sănătate, de mamă, de tată, până şi de vecinii din satul în care se născuse. Cum Fănel este cu 20 de ani mai vechi decât ea, Aneta i-a lăsat familia, pentru că nu prea mai avea cui să-i ureze, şi a trecut la tablagii. Ei, aici Aneta a avut de lucru suficient cât să se răcorească, trecând în revistă toată liota de tablagii, inclusiv pe Vicenţiu cel cu potaia băloasă, la fel de beţivă ca stăpânul. Şi atât de mult i-a urat că, până la urmă, Fănel a renunţat la berică şi s-a băgat în pat, dat fiind că, între timp, începuse să clănţăne de frig. Îl durea în gât şi-l ţinea în piept. Ba, avea şi ceva temperatură ca garnitură! Aneta, furioasă foc, i-a dat medicamente şi i-a făcut frecţie, mai mult cu ghionturi, apoi a venit pe la mine ca să-i stabilim un regim lichid, pentru că din celălalt avea.
Prepararea poţiunii. Mi-a spus toată tărăşenia, ba şi un plan de viitor în care tablagiii se vor alege cu nişte felicitări elaborate, în care va cuprinde o vastă arie a familiilor lor. Am domolit-o cu o cafeluţă şi am trecut la problemă. Tema era o băutură vitaminizantă şi hidratantă pentru tablagiul rebegit.
Am stabilit o reţetă care să-i alunge răceala şi să-l repună în funcţiune. Aneta a şi cumpărat toate ingredientele şi, bucuroasă că a scăpat de gogoşarul lăcrimos, a venit degrabă. Am stors un kilogram de portocale, o jumătate de kilogram de lămâi şi am ras o bucată potrivită de ghimbir. Cu trei linguri de miere am frecat ghimbirul, am adăugat puţină zeamă de portocală şi am amestecat bine, apoi am strecurat şi am turnat toate zemurile într-o cană mare. Am pus un praf de scorţişoară şi am turnat totul într-o sticlă de doi litri pe care am dat-o Anetei să se răzbune pe ea zgâlţâind-o, până am pus la bătaie nişte jumărele, câteva bucăţele de ruladă de pui şi un vin de-al meu aşa, de o gustărică. Aneta, domolită, mi-a zis că... va spune şi o incantaţie de-a ei, de câte ori va gusta Fănel din poţiunea tămăduitoare şi nu-i va uita nici pe tablagii!

Suc energizant
Ingrediente: 1 kg portocale, 500 g lămâi, o bucată mică de ghimbir, miere sau zahăr (după gust), praf de scorţişoară sau cuişoare.
Preparare: Se storc portocalele şi lămâile într-un vas de porţelan sau sticlă. Se rade ghimbirul, se adaugă trei linguri miere (sau patru de zahăr) şi se freacă bine apoi, se dă deoparte 15 min. ca să-şi lase sucul, într-un vas separat.
Se amestecă apoi cu puţin suc până se topeşte mierea (zahărul). Peste zeama de portocale şi lămâi se pune sucul de ghimbir, strecurat. Se toarnă totul în sticlă şi se mai adaugă miere (zahăr), scorţişoară sau cuişoare, după gust. Se agită bine şi se bea înainte de masă câte un pahar. Pentru persoanele cu diabet nu se foloseşte mierea şi nici zahărul. Ghimbirul se rade, se lasă 15 minute amestecat cu un pahar de suc, apoi se strecoară peste cantitatea mai mare din vas şi se foloseşte zaharina sau alt îndulcitor, după gust, topită într-o lingură de apă.
Se adaugă praful de scorţişoară sau cuişoare, se agită bine şi se bea. Puteţi adăuga apă
minerală, dacă vi se pare sucul prea concentrat. Puteţi adăuga şi alte citrice.

Un comentariu:

Anonim spunea...

HA!!!
Este frumoasa, limba româna!
Am râs din toata inima.
Multumim.
Doina