duminică, 25 ianuarie 2009

Pui... ce pui?


Nimic nu e mai incitant pentru mine decât situaţia de criză! Doar am prins vremuri grele! Consider situaţie de criză atunci când trebuie să fac ceva de mâncare cu bani puţini. Deci, la treabă! Adică, la piaţă. La Obor, pentru că e mai aproape de mine şi, consider eu, bine aprovizionată şi mai ieftină.
Ciorbă, tocăniţă…Cu plasele în mână, ceva bani în buzunar şi speranţe mii, mă avânt în labirintul de magazine de unde pot procura un pui. Cumpăr un pui, cu cap şi picioare, de 1,350 kg, la preţ de 9,6 lei/kg şi dau 13 lei. Mai cumpăr ciuperci de 6 lei, o legătură de zarzavat cu 1 leu, ceapă (1 kg) cu 2 lei, cartofi (1 kg) cu 1,50 lei, 10 ouă cu 0,4 lei bucata, două legături de pătrunjel plus una de mărar, pe care dau 1 leu, 5 căpăţâni de usturoi, de încă 1 leu. În drumul spre casă am cumpărat şi 500 ml borş, cu 1,2 lei şi două pâini cu 2 lei. Deci am cheltuit: 32 de lei şi 70 de bani. Am curăţat puiul şi l-am tranşat astfel: capul, picioarele şi spatele, împărţit în patru, pentru ciorbiţă; pulpele, tăiate în două, pieptul – feliat în patru. Am curăţat, am tocat zarzavatul, patru cartofi, două cepe şi le-am pus la fiert împreună cu măruntaiele de pui şi patru l apă, pentru ciorbiţă. Când au fiert, le-am pus o lingură de bulion (asta era în casă!), o cană de apă şi borş (după gust) fiert. Au mai dat un clocot, le-am bătut un ou, am dres de sare şi am presărat pătrunjel tocat. Gata ciorbiţa!
Între timp, am curăţat ciupercile. Picioruşele le-am feliat fin, am curăţat trei cepe şi le-am tăiat fideluţă, am curăţat trei cartofi şi i-am feliat. Am pus la înăbuşit, în ulei, cu o jumătate de cană de apă: ceapa, picioruşele de ciuperci şi cartofii. Când erau aproape fierţi cartofii, am adăugat jumătate din pălăriile de ciuperci, curăţate şi tăiate în două. Am presărat sare şi le-am lăsat la înăbuşit, la foc mic, amestecând rar. Am curăţat şi strivit o căpăţână de usturoi. După 20 de minute, am adăugat jumătate din usturoiul pisat, două linguri de bulion, piper şi o jumătate de cană de apă. A mai fiert cinci minute, apoi am dres de sare şi am presărat pătrunjel. Gata, tocăniţa de ciuperci!
Restul pălăriilor de ciuperci le-am uns cu ulei, le-am pus cu lamelele în sus, într-o cratiţă, cât să intre îndesate. Am turnat o jumătate de cană de apă cu o jumătate de linguriţă de sare şi piper şi le-am dat la cuptor iute 15 minute. Le-am scos şi le-am păstrat pentru când le voi monta, punând câte un ou în fiecare pălărie şi le voi mai da la cuptor, pentru masa de dimineaţă! Am bătut uşor feliuţele de piept şi le-am făcut şniţel cu un ou, un praf de sare şi o lingură de făină. Le vom mânca pe tocăniţa de ciuperci.
Pulpele le-am pus într-o crăticioară cu ulei, puţină apă, o linguriţă de oţet, sare, piper şi restul de usturoi, bine acoperite să nu se usuce. Le mâncăm cu cartofi natur, orez, paste. Salata? Păi... avem murături, gogoşari, sfeclă roşie etc.!

Niciun comentariu: