duminică, 13 ianuarie 2008

Omletă cu ţelină

E greu să faci o mamă să creadă că fiica ei nu are două măini stăngi la bucătărie şi că ea e de vină dacă fata nu ştie să fiarbă măcar un ou. Zilele trecute a venit la mine o veche prietenă pe care m-am bucurat s-o revăd.
Am discutat una-alta şi, am ajuns la motivul real al vizitei. Prietena mea avea o fată care terminase o facultate şi nu ştia să fiarbă un ou. Nu inţelegeam ce o impiedica s-o inveţe?! "Draga mea" incepe ea periajul, "te rog, invaţ-o tu pentru că mie imi vine s-o omor!" Am acceptat şi a rămas ca la sfărşitul săptămănii să vină la mine.
Timpul a trecut şi sămbătă işi făcu apariţia fata. Frumuşică foc, elegantă, frumos mirositoare, unghii cu steluţe, ce mai... numai bună de tăiat ceapa! Dicutăm ce şi cum şi, după o cafea şi un cocteil rece, am hotărăt să-i dăm o lecţie maică-sii!

ZIS ŞI FĂCUT!


Ne-am apucat de treabă incepănd prin a echipa şi spăla ucenica, care nu putea intra să-mi impută bucătăria cu Channel! Am inceput prin a fierbe ouă. Simplu, fata s-a descurcat de minune: moale, cleios, tare! Fără nazuri şi cu execuţie degajată a făcut ceai, a curăţat cartofi cu un cuţit special, care nu-i punea unghiile in primejdie, i-a pus la fiert, urmănd să-i păpăm la prănz. Deci, pănă acum nimic rău in manifestările fetei, ba chiar era din ce in ce mai relaxată şi curioasă. Pentru cartofii fierţi am făcut o omletă cu ţelină.
Am scos din frigider patru ouă, un morcov, o ţelină mică, o ceapă, o căpăţănă de usturoi, un ardei gras mic, mărar şi pătrunjel şi o bucată de costiţă afumată. Ne-am apucat de curăţat legumele şi fata se achita perfect de sarcină, apoi le-a spălat, eu am curăţat ceapa (ca să nu-i stric din prima machiajul) şi am tocat-o mărunt. Ea a dat prin răzătoare morcovul, ţelina şi a tăiat mărunt ardeiul. Am curăţat şi cinci căţei de usturoi pe care i-am tocat. Ea a spălat şi a tocat mărunt verdeaţa. Pe masă şi-au făcut apariţia castronele: cu ţelină şi morcov, unul cu ceapă, altul cu ardei şi cel cu verdeaţă, puse lăngă farfurioara cu usturoi. Se uita la ele ca fascinată. A pus la incins uleiul şi cănd i-am zis să pună ceapa şi morcovul cu ţelina, un praf de sare şi să dea focul mai mic, era incordată toată. I-am dat una la fund, aşa, de deconectare, a răs şi a amestecat vărtos. I-am pus capacul la tigaie şi ne-am aşezat pentru un cocteil cu bere şi suc de coacăze, de relaxare!

INCĂNTARE


După zece minute, ea a pus usturoiul, ardeiul gras şi a amestecat. Eu i-am pus la prăjit şase feliuţe subţiri de costiţă. A bătut intr-un castronel ouăle şi le-a turnat peste legume, uniform, aşa c-am lăudat-o. Eu i-am pus scovergelele de costiţă şi ea a pus verdeaţa şi piperul. Se uita incăntată la minunea de omletă şi nu-şi incăpea in piele. I-am arătat cum s-o ruleze, am tăiat-o in două şi am scos-o pe farfurii cu cartofi fierţi şi castraveţi noi muraţi, reeeci, reci, din frigider! Mă şi ce-am mai măncat! Cea mai bună omletă din lume! Şi, ne-am mai dres cu un cocteil de bere... Şi, uite aşa, s-a făcut de ora patru după-amiază cănd fata trebuia să plece. Şi-a schimbat ţinuta, ne-am pupat şi in prag imi zice: "Tanti, nu-i spuneţi mamei că am invăţat ceva. Vreau să mai vin! In octombrie mă mărit şi plec in State! Vă roooog!", miorlăi ea, făcăndu-mă să mă topesc.

Atenţie!

Folosiţi ouă proaspete. Ţelina poate fi mai multă sau mai puţină, după plac. Ceapa poate fi tocată fin sau solzişori, iar morcovii pot fi daţi pe răzătoarea mare sau cea mică. Cantitatea de morcov poate fi mărită după plac. Puteţi folosi in loc de ceapă, praz. Folosiţi ardei gras tocat mărunt, e mai gustos! Tăiaţi costiţa in felii foarte subţiri, ca să se ruleze şi să devină crocantă. Puteţi folosi şi felii de bacon, tăiate pătrăţele de cinci centimetri. Folosiţi ca verdeaţă şi oregano, cimbru, dar ideal este mărarul şi pătrunjelul.

Niciun comentariu: